Tillbaka till Nyheter

Uttalande från HRF:s kongress – TGI Friday

Två TGI Friday’s franchisetagare i Storbritannien har med två dagars varsel beslutat att sänka dricksinkomsten med 40 % för sina anställda.

Detta är ett hårt slag mot medlemmarna i vårt systerförbund Unite the Union (Unite) som i ett slag blir av med flera tusen i inkomst varje månad. TGI Friday’s ingrepp i lönerna är oacceptabelt och den korta förvarningen om ändringen i medlemmarnas inkomststruktur är inte värdig en seriös arbetsgivare.

Hotell- och restaurangfacket står bakom våra brittiska kamraters krav på schysta villkor och värdiga förhandlingar. För att möta upp vårt systerförbunds behov i den pågående strejken har HRF:s Förbundsstyrelse beslutat att skänka 10 000 kr till Unites strejkfond.

Hotell- och restaurangfacket följer utvecklingen noga och utvärderar löpande på vilka sätt vi ytterligare kan stötta våra kamrater i Storbritannien om det behovet skulle uppstå.

Uttalande från HRF:s kongress – Välfärd

Välfärden ska vara av hög kvalitet, finansieras gemensamt och fördelas utefter de behov som finns. Välfärden ska fungera på ett tillfredsställande sätt och finnas över hela landet.